Tuesday, August 27, 2013

Hey, we're going to Ibiza! Day #1

Huomenta, huomenta täältä koto-Suomesta taas! Oltiin tosiaan viime viikko poikaystäväni kanssa Barcelonassa ja pääsen nyt vuorostani päivittämään Boku Questiä, pitkästä aikaa.

Varattiin matka ja hostelli pari kuukautta sitten ja odottavan aika meni yllättävän nopeasti. Antti tosiaan lähti viikkoa aikaisemmin Saksaan, Müncheniin Summer Breeze -metallifestareille ja sovittiin, että törmätään sitten maanantaina 19pvä Barcelonan lentokentällä. Itse väänsin itseni äitini luokse yöksi, kun ajatus yksin heräämisestä aamuyöllä ahdisti. Lentoni tosiaan lähti 7:30 aikoihin aamulla, ja herätyskello oli soimassa jo neljätä, sen typerän "ole kentällä 2h ennen lennon lähtöä" -säännön takia. Kolme tuntia sain nukuttua sen yön aikana ja voin kertoa, kuinka paljon kaikki ärsytti ja elämä potki päähän viiden aikaan aamulla lentokentällä.

Olin aikaisemmin yrittänyt ottaa selvää Barcelonan lentokentästä, mutta huonoin tuloksin. Toivoin parasta ja pelkäsin pahinta, sillä oma lentoni saapui Terminaali 2:en ja Antin lento Terminaali 1:en. Oman questini tarkoitus oli siis päästä paikasta X paikkaan Y ilman, että eksyn 100 kertaa, mut ryöstetään, kone räjähtää, saan sydärin jne. jne. Lento sujui onneksi suurimmitta ongelmitta. Nukuin satunnaista koiranunta ja matka meni tosi nopeasti. Ainoat ärsykkeet oli vieressä istuvat tytöt (olin siis keskipaikalla), joista toinen nukahteli mun olkapäälle ja toinen tietty oli sillä ikkunapaikalla, (eli en itse voinut kunnolla nojata mihinkään) sekä todella äänekäs venäläisporukka.

Saapuessani T2:een, huokaisin helpotuksesta todetessani sen olevan suht pieni ja pääsisin varmaan kävellen T1:een. VAAN KUN EI ASIAT MENE NIINKUIN STRÖMSÖSSÄ. Tunnin harhailtuani kysymysmerkkinä, löysin itseni vihdoinkin infopisteelle, josta aika tympiintyneen oloinen nainen neuvoi reitin T1:een. Neuvoja noudatettuani löysin KUITENKIN itseni aivan jostain muualta, kuin olisi pitänyt. Reitti johdatti siis suoraan laukkujenkeruupisteelle, josta ei kyllä mitenkään lähtenyt bussia, tai bussin kaveria yhtään mihinkään. Hermoromahduksen partaalla kysäsin vielä turvamieheltä neuvoa, ja hän osasi sitten neuvoa minut oikeaan paikkaan. T2:n aivan toisesta päästä lähtee ilmaisia lentokenttäbusseja, jotka kiertää ympyrää väliä T2 B -> T2 C -> T1. Itse olin siis T2 B:ssä, ja matka T1:een kesti arviolta n. 20min.

Onneksi omaan sähläämiseeni meni sen verran aikaa, että Antin lennon odottaminen ei tuntunut enää niin puuduttavalta. Wifiä en löytänyt, mikä hämmensi todella, mutta tylsyyteeni pelailin Candy Crashiä ja tuijottelin ihmisiä. Antin lento tuli ajallaan n. 12:15 ja kaiken lisäsäätämisen jälkeen päästiin vihdoinkin lähtemään kohti Gràciaa, jossa hostellimme sijaitsi. Lentokentältä lähtee maksullinen lentokenttäbussi, joka vie suoraan Plaça de Catalunya eli Catalonia Square:n mistä on helppo sitten suunnistaa määränpäähänsä. Eli kannattaa varata 5.90€ bussilippua varten!

(Nappasin kuvat Wikipediasta, koska en itse tajunnut ottaa missään vaiheessa kunnon kuvia!)

Olin tulostanut meille reittioppaan Google Mapsista, joka arvioi matkan lentokentältä hostellille kestävän n. tunnin verran. En edes muista mitä kaikkea me siinä häslättiin, mutta emme ensin edes löytäneet oikeaa metroasemaa ja käveltiin sitten Espanyan asemalle, josta hypättiin metroon joka vei meidät muistaakseni Joanicin asemalle. Metroliput maksaa 2€ kpl ja metrolla on tosi helppo mennä, kuhan muistaa vaan tarkastaa oikean suunnan! Joanicin asemalta oli vielä n. kilsan kävelymatka, joka tuntui ikuisuudelta. Kiitin itseäni, sillä lähdin reissuun reppu selässä. Niillä mukulakivillä ja kapeilla kaduilla EN olisi halunnut raahata matkalaukkua. Antti sai johdattaa ja minä tulin kiltisti perässä, koska pää löi siinä vaiheessa niin tyhjää, etten olisi ikinä itse sinne löytänyt. Katujen numerot meni, kuin Fredrikinkadulla konsanaan, eli toisella puolella saattoi lukea 144 ja toisella 155. Yritä siinä sitten pysyä mukana kumpaan suuntaan pitää oikein mennä. Onneks oli mukana kaks ihan OK karttaa, joilla koko viikko selvittiin.

Näkymää hostellin parvekkeelta.

Arvioitiin lentokentällä, että kaiken etsimisen ja säätämisen jälkeen oltaisiin perillä Residencia Universitaria Augusta:ssa n. 3 aikaan. Ette ikinä arvaa monelta oltiin? No tasan_kolmelta. Heitettiin läpsyt lennosta ja maksettiin ittemme sisään. Harmiksemme huoneemme oli todella olemattomasti sisustettu + meillä oli 3 sänkyä, yhden parisängyn sijasta. Onneksi löytyi sentään säilytystilaa, jääkaappi ja pieni taulutelevisio. Päätettiin, että lähdetään samantien vähän tutustumaan ympäristöön (vaikka mua ois kyllä houkutellut sänky ja pienet päiväunet) ja etittäisiin lähimpiä ruokakauppoja ja ravintoloita. Hostelli sijaitsee Travesera de Gracia kadun varrella (tarkasti osoitteessa 96, joka on kyllä mahdoton hahmottaa google mapsin kanssa btw) ja viikon aikana tuli hyvin todettua, että meidän alueen nähtävyyksiin melkeen kaikkiin pääsee kävelemällä ja metro on vain laiska tapa päästä perille.

Näkymää meidän huoneen ikkunasta.

Pääshoppailukadut eli Passeig de Gràcia, Av. Diagonal, La Rabla ja Catalunya oli meidän hotellilta n. 10-40min kävelymatkan päässä. Eli Av. Diagonalia pitkin Passeig de Gràcialle ja siitä vielä Catalunya Squarelle oli melkeen pelkkää suoraa ja matkan varrella oli nähtävää perus massavaatekaupoista hienoihin designer liikkeisiin ja pilvin pimein ravintoloita, tapas-paikkoja ja pieniä kahviloita. Eli toisin sanoen jokaiselle jotain. Itse rakennukset ja niiden arkkitehtuuri oli jo näkemisen arvoista, että vietettiin aika paljon aikaa pelkästään taivasta tuijottaen.

Hintataso oli suht samanlaista, kuin Suomessa. Olin jostain saanut ajatuksen päähäni, että Espanjassa olisi halpaa ja matkabudjetista jäisi paljonkin vielä jäljelle. Toisin kävi, taas vaihteeksi. Mutta tosiaan, seuraavat kuvat on otettu meidän hotellin ympärillä pyöriessämme. Palmut on kivoja ja otettiin Antin kanssa paljon "kateellisten palmukuvia".

Muutaman tunnin harhailun jälkeen alkoi nälkä mukavasti ilmoittaa itsestään ja harhailtiin mukavaan Farga -nimiseen Tapas ravintolaan. Huomattiin, että heillä oli tämmöinen 3 tapasta + juoma tarjous hintaan 8,95€ ja tällä oli oikein hyvä aloittaa loma. Antille lasi punaviiniä ja minulle Sangriaa! Ai että, ei oo parempaa kuin Espanjalaisesta punaviinistä tehty sangria omnom!

Yllätyttiin kuinka hieno sisustus ravintolossa oli, koska ulkopuolelta vaikutelma oli jotenkin tosi rento ja kotoisa. Palvelu oli mahtavaa ja englannilla pärjäsi hyvin. Saatiin kuvalliset kortit, josta nähtiin millasia annoksia oli tarjolla ja laput, joihin merkattiin sitten raksilla, mitä haluttiin.

Ravintolassa oli myös iso baari sekä leipomo erikseen. Tilattiin 6 erilaista annosta, että saatiin molemmat maistaa erilaisia vaihtoehtoja. Tilattiin salaattia, kanaa, minihampurilaisia, mustekalarenkaita ja vuohenjuustoa ja paistettua kasviksia. Syömisen jälkeen lähdettiin vielä kiertelemään Passeig de Gràciaa ja räpsimään kuvia.

Antti menee ostamaan kurkkupastilleja, saa purkkaa instead.

Tässä näkyy taas tätä upeaa muotoilua!

Tuonne Gaudi-taloon olisi päässyt sisällekin ja ylös katolle asti, jos olisi viitsinyt maksaa rahaa siitä. Ei viitsitty.

Kauniita vesilähteitä löytyi myös ympäriinsä.
En edes ymmärrä, miten jaksoin kierrellä 3h unilla koko päivän ympäriinsä, mutta jonnekin se väsymys katosi. Välillä oli pakko pysähtyä istumaan, koska lämpöä riitti 35'c verran ja pieni pintahiki oli päällä koko ajan. Illan hiipiessä lähemmäs ja auringon jo laskettua, käveltiin takaisin hostellille vaihtamaan hiukan parempaa ylle ja suunnattiin iltapalalle läheiseen ravintolaan. Sitä ennen käytiin kurkkimassa Gràcian katuja, jonne oli ilmestynyt todella hienoja taideteoksia ympäriinsä ja livemusiikki soi. Tässä vaiheessa emme tosiaan tienneet, mitä oikeen oli meneillään, mutta pääteltiin että jonkinlaiset festarit/paikallinen taiteiden yö oli menossa. Jälkeen päin selvisi, että kyseessä on joka vuotinen Festes de Gràcia, joka on 8 päiväinen festaritapahtuma elokuussa.

Kaduilla oli siis tosi paljon porukkaa, mojitoja ja halpaa bisseä joka paikassa, lapset tanssi (kello oli siis lähempänä 22:30) ja ihmisillä oli hauskaa. Mentiin kuitenkin suoraan syömään, koska tapaksista ei kuitenkaan maha täyttynyt ihan täyteen. Löydettiin pieni ravintola, josta mulla ei ole ulkopuolelta kuvaa enkä muista nimeä tähän hätään enää, joka vaikutti ihan hyvä hintaselta. Menussa luki, että vasikan sisäfilettä sais 7€ hintaan, niin tottakai mentiin sisään. Ravintolan pienuuden takia rupes epäilys kuitenkin nousemaan ja onneks kysyttiin tarjoilijalta, et minkä kokosia annokset oikeen on ja sieltähän se selvis taas, että tapas paikkaahan oltiin päädytty. Tai se kulki nimellä "tasting restaurant". No, ei me kehattu siitä lähteä enää poiskaan kun oltiin jo istuuduttu ja tilattu juomia jne. niin tilattiin sitten parit annokset. Itselle otin paistettua sushia, koska se kuullosti tosi jännältä sekä lampaanlihapullan ja Antti otti itselleen sitä vasikkaa, jotain ihmeellistä jäätelön näköistä lihajuttua (se oikeesti hämmensi! harmittaa kun unohdin ottaa kuvan..) ja paistettua vihanneswokkia.

Paistettu sushi oli ehkä parhainta sushia, mitä olen koskaan syönyt! Se tekstuuri ja maku oli jotain sanoinkuvailematonta. En ole varma, oliko tuossa paistettua sipulia ympärillä, vai mitä, mutta sairaan hyvää ja suosittelen, jos joskus sattuu törmäämään samaan reseptiin tai sattuu löytämään tiensä samaan ravintolaan! ;)

Tämän jälkeen kömmittiinkin takaisin hostellille ja uni tulikin heti, kun silmät sulki. Taustalle jäi mölisemään espanjan MTV, jonka aamuyöllä havahduinkin sulkemaan.